یکشنبه , اردیبهشت ۱۶ ۱۴۰۳
خانه / دسته‌بندی نشده / معنی تیشرت

معنی تیشرت

تیشرت چیست ؟

 چرا می گوییم t-shirt  ؟

تیشرت در واقع کلمه ای انگلیسی است . کلمه shirt در انگلیسی مخصوص لباسی است که در بالا تنه پوشیده میشود. مانند پیراهن خودمان.

تیشرت جدید هدفون

اما T-shirt به لباسی گفته میشود که اساسا ساده می باشد. جلو بسته بوده و دکمه ندارد. یقه خاصی نداشته و آستین کوتاه می باشد. این نوع لباسها از ابتدای پیداش یک البسه ی ساده و راحت و دم دستی بوده اند. این نوع پوشش در اوایل در واقع نوعی زیرپوش (و زیر پیراهنی ) محسوب می شده و به عنوان لباس زیر مورد استفاده قرار می گرفته است که بعدها کمی تکامل یافت و به عنوان یک پوشش عمومی بکار برده شد. به این خاطر این لباس به تیشرت معروف شده است که شکل ظاهری T  انگلیسی دارد. یعنی هم جلو بسته بوده هم آستین کوتاه می باشد. تیشرت ها عموما یقه ساده ( یقه گرد ) می باشند. البته نوع یقه دار آن نیز وجود دارند که در همین مقاله به آنها ( پولو شرت ، polo shirt )  اشاره خواهیم کرد.

گاهی آنها را جیب دار نیز تولید می کنند. برخی نیز آستین بلند تولید می شوند که معمولا برای هوای خنک تر و سرد استفاده می شود که به آنها تیشرت آستین بلند میگویند ( t shirt long sleeve ).

امروز تیشرت ها با چاپ های مختلفی که دارند شکیل تر شده اند و دارای تنوع زیادی هستند که هر سلیقه ای را به خود جلب می کنند و جزو رایج ترین پوشش و لباس محسوب می شوند چرا که پوشیدن و شستشوی آنها آسان است و معمولا قیمت های گرانی ندارند چرا که از پارچه های سبک تر و گاها ارزان تر استفاده می شود. منظور از پارچه های ارزان ، پارچه های بد و بی کیفیت نیستند بلکه در مقایسه با لباسهای دیگر مثلا لباس مجلسی زنانه یا کت و شلوار مردانه یا شلوارهای رسمی و غیرو، پارچه های گران قیمتی ندارند. در حال حاضر تیشرت اکثرا از جنس پنبه ( که به نخی معروف است ) یا ویسکوز تولید می شوند . ممکن است از اسپان، فیلامنت ( فلامنت ورزشی ) یا نخ های دیگر یا ترکیب نخ ها مثلا 70 درصد پنبه 30 درصد مواد ( الیاف مصنوعی ) نیز استفاده شود . مثلا جنس اسپان،  ( یا درصد بالایی مواد + اندکی پنبه ) می باشد و در برابر پنبه و ویسکوز ضعیف تر محسوب می شود. عقیده عمومی بر این است که ویسکوز نیز الیاف مصنوعی است و تیشرت با جنس پنبه حتما از ویسکوز بهتر است اما اینطور نیست . ویسکوز نیز اساس طبیعی دارد و مواد اولیه آن از طبیعت و الیاف و الوار به دست می آید که در صنعت فراوری شده و به نخ تبدیل می شود . در هر حال تیشرت نخی ( پنبه ) به دلیل اینکه نخ آن از گیاهِ پنبه و از طبیعت استخراج شده است با پوست و طبیعت انسان سازگار است. تهویه خوبی دارد و قیمت آن نیز نسبتا مناسب است و برای تولید پارچه گزینه خوبی بوده و قیمت نسبتا مناسب هم دارد. تشخیص اینکه یک تیشرت صد در صد پنبه یا صد در صد ویسکوز باشد برای عامه مردم نسبتا دشوار است و باید به صداقت فروشنده یا فروشگاهی که از آن خرید می کنید اطمینان داشته باشید. 

برخی از پوشاک و لباس هایی که بر مبنای ویسکوز تولید می شوند خصوصا برای پوشاک بانوان مانند تیشرت و تاپ های زنانه ممکن است ویسکوز + پلی استر ( یا مقداری الیاف مصنوعی باشد). برخی از مردم نسبت به پلی استر که الیاف مصنوعی می باشد حساس هستند اما از طرفی باعث دوام و قوام پارچه شده و از دفرمه شدن زودهنگام پارچه جلوگیری میکند. خود پنبه پنبه نیز انواع مختلفی دارد. در یک کلام در صنعت پارچه ( نساجی و بافت ) ، انواع متنوعی از نخ ها و ترکیبات آنها وجود دارد که خود بحثی مفصل و تخصصی می طلبد.

T shirt یک لباس کاملا رسمی نیست. مثلا معمولا کسی با آن به عروسی نمی رود یا به عنوان یک سخنران وارد کنفرانس نمی شود حتی اگر چاپ و طرح و ظاهری زیبا داشته باشد. اما این بدان معنا نیست که نتوان آن را در جاهای رسمی تر مانند سر کلاس دانشگاه ، یا یک مهمانی پوشید. تی شرت به زعم من ِ نویسنده یک آچار فرانسه در پوشش می باشد که هر کاری ازش بر می آید. مهمانی های نیمه رسمی ، ست کردن آن با کت برای مجالس رسمی تر ، گردش و تفریح و خرید در کوچه و بازار و خیابان و در حین ورزش و کار و غیرو ..

تیشرت یقه هفت ( V-neck ) نیز وجود دارند که هم یک مدل خاص محسوب می شوند هم برای زمانی مناسب است که مثلا بخواهیم پیراهنی روی آن بپوشیم و یقه تیشرت مشخص نباشد در اینصورت مدل یقه هفت میتواند گزینه مناسبی باشد.

زیرپوش های نخی ، در واقع مدلی از تیشرت می باشند که هیچ چاپ و نوشته ای روی آن نیست و از پارچه های نازک تر برای تولید آنها استفاده می شود. که معمولا مردم از رنگ سفید آن استفاده می کنند. البته رنگهای دیگر آن نیز مرسوم است. تیشرت اگر ساده باشد و چاپ خاصی نداشته باشید میتواند به عنوان زیرپوش نیز استفاده شود هر چند ممکن است پارچه تیشرت نسبت به زیرپوش کمی ضخیم تر باشد اما برای فصل سرد مثل زمستان جواب می دهد !.

پولو شرت ( تیشرت یقه دار )

تیشرت یقه دار
تیشرت یقه دار پولوشرت

تیشرت های یقه دار ( معمولا یقه برگرد ) را polo shirt می گویند که عموما دو یا سه دکمه نیز دارند. اما می توانند بدون دکمه هم باشند. کلمه پولو به این خاطر است که این مدل یقه دار در ابتدا توسط بازیکنان پولو در طول دهه 1920 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. تی شرت های یقه دار یا پولو شرت ها رسمی تر از مدل یقه گرد هستند و اگر میخواهید شکیل تر به نظر برسید یا در محیط های رسمی و نسبتا رسمی حضور یابید میتوانید پولوشرت ( polo shirt ) بپوشید تا شیک تر بنظر برسید. امیدواریم توانسته باشیم معنی کلمه تیشرت برای شما به خوبی توضیح داده باشیم 

راستی رفتار شما با تیشرت چگونه است ؟ منظور نگهداری و شستشوی آن است . برای دانستن نکات شستشو و نگهداری از تیشرت اینجا را کلیک کنید.

تهیه شده در گروه تولید و پخش پوشاک مدلف