یکشنبه , اردیبهشت ۱۶ ۱۴۰۳
خانه / اخبار / مقایسه اپلیکیشن مسیریاب نشان و بلد

مقایسه اپلیکیشن مسیریاب نشان و بلد

مقایسه اپلیکیشن مسیریاب نشان و بلد

مسیریاب نشان یا بلد ؟ کدام بهتر است ؟

پس از قطعی اینترنت بین الملل ، و عدم دسترسی به برنامه مسیریاب ویز waze تصمیم گرفتم از یک مسیریاب جایگزین ایرانی استفاده کنم . در جستجویی که داشتم به اپلیکیشن های  ” نشان ”  و ” بلد ” رسیدم و شروع کردم به خواندن نظرات کاربران.

پس از خواندن تعدادی زیادی از نظرات مردم، به نظرم رسید اپلیکیشن ” بلد ”  عملکرد بهتری داشته است. جالب اینجا بود که هر دو اپ به یک اندازه دانلود شده بودند!. هر چند اینها معیار درستی برای انتخاب یک اپ نیست. چرا که تعداد دانلودها و یا نکات مثبت و منفی نظرات، همیشه تحت تاثیر یک سری عوامل جانبی هستند که معیار درستی برای انتخاب و قضاوت نیست. بنابراین من برای رسیدن به اپ بهتر باید آن را شخصا تست و امتحان می کردم.

مسیریاب و نقشه بلد:

مسیریاب بلد
مسیریاب بلد

اپلیکیشن ” بلد ” را نصب کردم (مسیریاب و نقشه بلد). خب گزینه های کمتری نسبت به ویز waze داشت و طبعا یک سری تفاوت های ظاهری. وقتی شما یک برنامه جدید را نصب می کنید نباید برخی از موارد که سلیقه ای و عادتی هست را با هم مقایسه کنید. چرا که به زودی نسبت به این موارد عادت می کنید.  مثلا برای گزارش دوربین و یا تصادف در “ویز” وقتی این گزینه ها را می زنید دو سه مورد گزینه ی دیگر در اختیار شما میگذارد و سپس آن را گزارش و تایید می کنید. مثلا در مورد دوربین شما انتخاب می کنید که دوربین مخفی یا دوربین چراغ قرمز و غیرو . اما در اپلیکیشن بلد وقتی گزینه دوربین را می زنید بدون هیچگونه پرسش و پاسخی (یا ارائه ی گزینه های بیشتر) گزارش شما را ثبت می کند. خب اگر عادت نداشته باشید میگویید چه شد ؟ چرا از من تایید نگرفت ؟ من فقط داشتم تست می کردم و قصد واقعی ارسال گزارش نداشتم!.

اما وقتی به موضوع دقیق تر نگاه می کنید می بینید که چیز بدی هم نیست. چراکه در هنگام رانندگی مهمترین نکته این است که حواس شما از رانندگی کمتر پرت شود. و این نکته در اپلیکیشن بلد حتما با درایت طراحان آن اینگونه شکل گرفته است که شما به راحتی و با حداقل حواس پرتی! گزارش خود را ثبت کنید.

نکته ی جالب توجه دیگری که در برنامه ” بلد ” یافتم اضافه کردن اطلاعات روی نقشه است. مثلا شما یک مغازه یا رستوران یا هر چیز دیگری را می توانید در نقشه ثبت کنید که البته پس از تایید بچه های بلد به نقش اضافه می شود. و البته امکانی که در این برنامه مغفول مانده بود نداشتن امتیاز برای کاربران و رانندگان بود. ویز کاربران را بر اساس پیمایش یا دادن گزارش های مختلف و از اینجور موارد، رتبه بندی می کند. البته من اکنون قصد مقایسه دقیق تک تک آپشن ها و موارد اینگونه را ندارم و مهمترین نکته برای من مسیریابی درست، سرعت و دقت عملکرد این دو اپلیکیشن هست. پس برویم به سراغ تست مسیریابی و نقشه بلد و نشان …

کیفیت مسیریابی بلد:

ابتدا از یک مسیر مشخص (در تهران ) که سالهاست در آن تردد می کنم شروع کردم. مسیری که خیلی طولانی نیست ( حدود 6 کیلومتر). این مسیر را مثل کف دستم می شناسم و البته با ویز نیز بارها آن را رفته ام. ناگفته نماند که  ویز از آزمون های این مسیر و مسیرهای دیگر سربلند بیرون آمده بود.

این مسیر را ( از محله مجیدیه به نیروی هوایی ) امتحان کردم و بلد به درستی عمل کرد. رفتار بلد در شروع به کار و در کل مسیر و پیچ و خم ها تقریبا سریع و مناسب بود و مرا آزار نداد و خوشحالم کرد.

اما در برگشت از همین مسیر، کاملا مرا ناامید کرد. با اینکه در ساعتی از شب بود که هیچگونه ترافیکی نبود و مسیر هم تقریبا سرراستی بود متوجه شدم که ” بلد ” یک مسیر جدیدی که تا به حال نرفته ام را پیشنهاد داده است. نمی خواستم از آن مسیر بروم ولی مجبور بودم برای تست، اندکی با بلد همراه شوم و ببینم چه مسیری را پیش بینی کرده است. اندکی رفتم و متوجه مسیر شدم. اگر بقیه مسیر را هم با بلد می رفتم متوجه درستی یا نادرستی مسیر نمی شدم. بنابراین مسیرم را عوض کردم و به سمت مسیر همیشگی تغییر وضعیت دادم. و زمان رسیدن از 16 دقیقه به 14 دقیقه کاهش یافت. یعنی بلد مسیر درستی را انتخاب نکرده بود !. خب این یک مسیر تقریبا کوتاه بود که در زمان کاملا خلوت امتحان می شد پس دو دقیقه می توان حائز اهمیت باشد. آیا در مسیر های طولانی تر یا در کلاف سردرگم ترافیک های تهران این مسئله مشکل ساز نخواهد شد ؟!.

مسیر را ادامه دادم دیدم که بلد دوباره یک مسیر فرعی را قبل از رسیدن به مسیر اصلی و مستقیم انتخاب کرده است. دوباره به حرف بلد گوش ندادم ! و به مسیر خودم ادامه دادم و در اینجا هم زمان از 13 دقیقه به 11 دقیقه کاهش یافت یعنی بلد دوباره مسیر درست و دقیق تر را گم کرده بود!. خب مهمترین عامل برای من و همه رانندگان همین مسیریابی درست و دقیق می باشد خصوصا رانندگان تاکسی های اینترنتی مثل اسنپ و تپ سی که کاملا شغل شان با این اپلیکیشن ها گره خورده است و چنین اشتباهاتی می تواند آنها را بسیار آزار دهد. حقیقتا من را که خیلی آزار می دهد چون در این امور فنی و محاسباتی دوست دارم اپلیکیشن بسیار درست و دقیق عمل کند.

نکته دیگری که در مورد اپ ” بلد ” باید بگویم این است که زمان رسیدن را بیشتر نشان می داد. مثل زمان رسیدن را 22 دقیقه نشان داد. در حالیکه من 16 دقیقه ای به آن محل رسیدم. در زمانی که ترافیکی هم در مسیر نبود و ساعت خلوت تردد در آن مسیر بود.

از یکسو با دلتنگی به بلد نگاه می کردم اما چاره ای نداشتم جز اینکه اپلیکیشن ” نشان ” را نیز نصب و امتحان کنم. همین کار را کردم.

مسیریاب و نقشه نشان:

مسیریاب و نقشه نشان
مسیریاب و نقشه نشان

ظاهر و گزینه های اپلیکیشن ” نشان ” به برنامه ویز Waze نزدیک تر بود. مثلا همان گزینه های پلیس و تصادف و … را داشت. کاربران در نشان دارای حساب امتیازی هستند و بر اساس پیمایش یا موارد دیگر می توانند امتیاز بگیرند. اما این گزینه ها برای من خیلی مهم نبود و سریع رفتم سراغ تست مسیریابی و نقشه نشان.

کیفیت مسیریابی نشان:

دوباره یک مسیر تقریبا نزدیک را تست کردم و به راه افتادم . دیدم موقعیت ( جی پی اس GPS ) با حرکت من تغییر نمی کند و در همان مبدا مانده است. توقف کردم . و سفر را از نو مجددا شروع کردم. دوباره حرکت کردم و مقداری راه رفتم باز هنگ کرده بود و موقعیت روی نقشه تکان نمی خورد. مجددا از برنامه خارج شده و جی چی اس را خاموش و روشن کردم و با راه اندازی مجدد درست شد. یا شانسی بود یا شاید هم باگ ریزی دارد که باید برطرف شد.

خلاصه مرا از مسیر درست برد به مقصد. موقع برگشت ، “نشان” یک مسیر جدید را به من معرفی کرد ( یعنی یک خیابان موازی با همان خیابانی که بودم). چون کلا مسیر کوتاه بود و من می خواستم از مسیر مستقیم و سر راست تر برگردم به حرف نشان گوش ندادم  تا بتوانم ” نشان ” را هم تست کنم . از راه خودم آمدم . “نشان” مسیری یابی مجدد کرد و البته زمان رسیدن تغییری نکرد( چون مسیر آنقدر کوتاه بود که یه خیابان اینطرف و آنطرف نمیتوانست خیلی تاثیرگذار باشد ).

“نشان” دوباره می خواست بپیچد و مرا به همان خیابان موازی ببرد. گفتم چه کاریست ؟ خب همین مسیر مستقیم را می روم مگر اینکه جلوتر ترافیک باشد و من بی خبر باشم. برای تست دقیق ترِ نشان، می بایست همین مسیر خودم را می رفتم که رفتم . ترافیکی نبود. زمان تغییری نکرد. اینکه نشان چه اصراری داشت که از خیابان موازی کناری بروم نمی دانم. در نهایت خیلی مهم نبود . شاید بنا به هر دلیل نشان آن خیابان را ترجیح داده بود.

اما باید مسیر دورتری را هم تست می کردم. همان مسیر که بلد در آن دچار اشتباه شده بود. آن مسیر را رفت و برگشت تست کردم و نشان از این مسیر یابی سربلند بیرون آمد. و بعد از آن یک مسیر دورتر و پر ترافیک تر از نزدیک میدان سبلان تا کوچه پس کوچه های فرمانیه را امتحان کردم. 90 درصد ابتدایی مسیر همانی بود که می دانستم و ویز هم همان ها را پیشنهاد می داد. اما ده درصد پایانی خیلی پیچ و خم به مسیر داد و کوچه و پس کوچه کرد. گفتم شاید می خواهد ترافیک را دور بزند اما تمام کوچه پس کوچه هایی که پیشنهاد داد و مرا برد نیز ترافیک بود!. در این مورد نمیتوانم قضاوت دقیقی داشته باشم. آیا در چهارراه فرمانیه ترافیک خیلی سنگینی بوده که مرا از کوچه پس کوچه ها برده است؟.

نکات مشترک در هر دو:

البته یک مورد منفی در هر دو اپلیکیشن وجود داشت و آن عدم تنظیم دقیق بین نقشه و GPS بود. مثلا وقتی شما به یک خروجی نزدیک می شوید و هنوز 30 متر با آن فاصله دارید هر دو اپ ، فکر می کردند شما به آن خروجی رسیده اید! یعنی شما را کمی جلوتر ( و زودتر ) تصور می کردند. تنظیم دقیق نقشه و کالیبره کردن به نظرم خیلی خیلی مهم هست. همیشه با خودم میگفتم مگر بچه های نخبه ی ما چه چیزی از خارجی ها کمتر دارند؟.

مزیتی که در بلد و نشان دیدم گزارش سرعت گیر بود. من قبلا در یکی از جاده ها خیلی با این مشکل روبرو می شدم که وقتی در تاریکی شب با سرعت بالا در حال رانندگی هستی ناگهان با یک سرعت گیر مواجه می شوی و در آن زمان اینکه بتوانی ماشین را کنترل کنی و با سرعت مناسبی از روی سرعت گیر رد بشوی کار سختی است. در شهرها معمولا سرعت آنچنان زیاد نیست و میتوان سرعت را کنترل کرد اما در برخی جاده ها، سرعت گیرها (در تقاطع ها یا در مناطق مسکونی و روستایی ) ناگهان در تاریکی شب در جلوی شما سبز می شوند که این گزینه ی گزارش می تواند به شما کمک زیادی کند.

هر چند یک اپلیکیشن مسیریابی نکات و موارد فنی خاص خود را دارد اما نه در این حد که بچه های طراح و برنامه نویس ما کم بیاروند. شاید باید وقت بیشتری بگذارند سرمایه بیشتری صرف کنند و یا … نمی دانم. اما نیاز هست که اینکار را انجام دهند . مردم اینگونه اپ ها را همیشه با مشابه خارجی مقایسه می کنند و اگر به درستی کار نکند از آن زده می شوند و استفاده نخواهند کرد. اگر لازم باشد تمام ورودی ها و خروجی ها و کوچه پس کوچه ها، یکی یکی کالیبره شوند به نظرم می بایست  اینکار انجام شود تا اعتماد کاربران بیشتر جلب شود.

این تست ها در روزهای بین 26 آبان تا 1 آذر 1398 انجام شد (در همان روزهایی که اینترنت بین الملل مشکل داشت). طبعا هر کس دنبال بهینه ترین چیزهاست. من هم به عنوان یک فرد بیطرف، خودم دو اپلیکیشن “نشان” و “بلد” را تست کردم و این نتایجی بود که با شما در میان گذاشتم. البته دوست داشتم زمان بیشتری برای تست و امتحان کردنِ زیر و بم اینها صرف میکردم. اما من یک آزمایشگر! نیستم و در حد وقت خودم چند تست کوچک انجام دادم. خب با این اوصاف کدام اپلیکیشن را انتخاب کنیم ؟! نشان یا بلد ؟

مسیریاب ایرانی (فارسی) بلد یا مسیریاب نشان ؟ نتیجه گیری:

من با چندین سفر و مقایسه، فعلا اپلیکیشن (مسیریاب و نقشه)  نشان را انتخاب کردم. چون مسیریابی بهتری برای من انجام داد. اپلیکیشن بلد را برای دو مسیر بیشتر تست نکردم اما چون مسیر دوم خطا داشت مرا دل زده کرد. اما نمی توانم حتما بگویم که شما از نشان استفاده کنید. شاید بلد در شهر شما بهتر عمل کند. شاید بلد در یک شرایط پیچیده تر و پر ترافیک عملکرد بهتری به خرج دهد.

ضمن اینکه اگر هم خطایی در عملکرد مسیریابی بلد بوده است در نسخه های بعدی رفع می شود. و شاید یک روزی بلد مثل نشان و یا بهتر از “نشان” عمل کند.

همانطور که می دانید کلا موضوع سخت افزار و نرم افزار و خصوصا اینگونه اپلیکیشن ها تابع زمان است. هر نسخه ی جدید از این برنامه ها، قطعا مشکلات قبلی خود را حل می کنند و  عملکرد بهتری خواهند داشت. بنابراین وقتی این مقاله را می خوانید به زمان این آزمایشات نیز دقت کنید. ( یعنی هفته آخر آبان ماه 1398 ).

انتخاب من فعلا مسیریاب “نشان” است. و من می دانم با استفاده ی بیشتر مردم از اینگونه اپ ها، دقت عملکرد آنها بالاتر خواهد رفت و بچه های نخبه ما هر روز آن را بهتر و بهتر می کنند. موارد دیگر اینگونه اپ ها ، مثلا امنیت اطلاعات شما یا مسیرهایی که تردد می کنید و غیرو از دایره ی اطلاعات بند خارج است.

سایت دانلود مسیرباب نشان

سایت دانلود مسیریاب بلد